<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\07519222129\46blogName\75Zeynep\47in+G%C3%BCnl%C3%BC%C4%9F%C3%BC\46publishMode\75PUBLISH_MODE_BLOGSPOT\46navbarType\75BLACK\46layoutType\75CLASSIC\46searchRoot\75http://zeynogun.blogspot.com/search\46blogLocale\75tr_TR\46v\0752\46homepageUrl\75http://zeynogun.blogspot.com/\46vt\0754594323569834899948', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Zeynepce.Com Zeynep'in Günlüğü

Paylaşacak dostlarınız yoksa, iyi şeylere sahip olmanın zevki yoktur.

Salı, Ocak 09, 2007

Karadutum, çatalkaram, çingenem..

1949'da bir gün Istanbul Büyük Kulüp'teki bir toplantida,davetliler Bedri Rahmi Eyüboglu'ndan bir siir okumasini istediler. Eyüboglu ayaga kalkti ve Karadut'u okumaya basladi:

Karadutum, çatal karam, çingenem
Nar tanem, nur tanem, bir tanem
Ağaç isem dalımsın salkım saçak
Petek isem balımsın ağulum
Günahımsın, vebalimsin.
Dili mercan, dizi mercan, dişi mercan
Yoluna bir can koyduğum
Gökte ararken yerde bulduğum
Karadutum, çatal karam, çingenem
Daha nem olacaktın bir tanem
Gülen ayvam, ağlayan narımsın
Kadınım, kısrağım, karımsın.

...Bedri Rahmi, siiri okurken aniden gözlerinden yaslar süzüldü.Salondaki herkes niye agladigini anlamisti; tabiiherkesten çok, hemen yani basindaki karisi Eren Eyüboglu...
Çünkü siirde "kadinim, kisragim, karimsin" dedigi kadin, karisi degildi.Bu siiri 3 yil önce, bir baska kadin için yazmisti:
Mari Gerekmezyan..."Kara sapli biçak gibi"Mari, Bedri Rahmi'nin asistanlik yaptigi GüzelSanatlar Akademisi'nin heykel bölümüne misafir ögrenci olarak gelmisti.O dönem askerligini yapmakta olan sair - ressamin sinesine, "kara sapli bir biçak gibi" saplanmisti.Mari, Bedri Rahmi'nin bir büstünü yapmisti. BedriRahmi bu büstü, Mari'nin çesit çesit portresiyle veona yazilmis siirlerle yanitlamisti.Artik asklarindan bütün Istanbul haberdardi. BedriRahmi, sanatinda tam bir patlama yasiyor, ErenEyüboglu ise sabirla esinin kendisine dönmesini bekliyordu.
Yorgun yürek "Karadut", 1946'da menenjit tüberküloz kapti.Iyilesebilmesi için antibiyotik lazimdi. Savas yeni bitmisti ve ilaç ates pahasiydi.Bedri Rahmi, genç sevgilisine ilaç alabilmek içintablolarini elden çikarmaya basladi. Ancak bu çabalar da sonuçvermedi ve o yil Istanbul Alman Hastanesi'nden Mari Gerekmezyan'in ölüm haberi geldi.Bedri Rahmi yikilmisti.Sevgilisini sonsuzluga ugurladiktan sonra keder içinde evedöndügünde kendisini teselli eden, yine esi Eren olacakti.O dönem içkiye basladi ünlü sair...Asagidaki siir, o dönemin ürünüdür:
"Türküler bitti
Halaylar durdu
Horonlar durdu
Hüzün geldi bas köseye kuruldu
Yoruldu yüregim, yoruldu."
Eren Eyüboglu, esinin bu zor dönemi atlatmasina yardimcioldu. Onu yeniden sanatiyla bulusturmak için çabaladi.Basardigini saniyordu.Ta ki Büyük Kulüp'teki o geceye kadar...

"Karadut"u okurken, Bedri Rahmi'nin yanaklarindansüzülen gözyaslari, sevda yarasinin hâlâ kapanmadiginin kanitiydi.Bunun üzerine Eren, bir süre Paris'te yasamayakarar verdi. Oradan esine yazdigi bir mektupta "o gece"yi hatirlatti:
4 Ocak 1950 - PARiS"Canuskam,Kulüpte bir gece, siir okumustun, hani! Hatirladin mi?Gözlerinden, birden yaslar döküldügünü görünce içiminkarardigini hissetmistim. Sesin, nasil titremisti.Hey! Bütün bunlari hatirliyor musun? Sankibögrüme, kizgin bir ütü yapmismis gibi olmustum. O gece...Senin seneler sonra bile olsa yanıp
tutustugunu anlamistim! Bedri'nin ruhuna, insan üstübir gücün aciyip, ona güç vermesi için dua etmistim.Ruhunun çektigi acilari Allah dindirsin. Allah sana resim yapma sevinci versin ve bizim yanimizda yasamaktan, mutluluk duyabilmeni saglasin.Eren.
Bu dualar ise yaradi.Bedri Rahmi, 11 yasindaki ogluyla esine döndü.1974'teki ölümüne kadar geçen çeyrek asri, ayni evde çalisip üreterek, diz dize birlikte tükettiler.Öldügü gün, esi Eren cenazeden dönüste, 35 yasina gelmis oglunu karsisina oturttu.
"Babani ugurladik" dedi, "Ama sunu bilmeni istiyorum ki,ona çok kirildim. Yasadigi iliskiyi unutmadim. Hiçbir kadinasagilanmayi kabul etmez. Buna katlandimsa, bil ki, sadecesenin hayatin kararmasin diyedir."

Bu şiiri çocukluğumdan beri çok severim ben nedense. Bugüne kadar da hep karısı için yazmış olduğunu düşünmüştüm. Hikaye ne kadar doğru bilmiyorum ama şaşırdım, sanki bir hayalim yok oldu gibi hissettim. Yanlış anlaşılmasın, Bedri Rahmi yi kesinlikle yargılamıyorum.Şiirlerine duyduğum sevgi, ona da saygı duymamı sağlıyor. ben hala ona duyduğum sevgi ve saygıdan birşey kaybetmedim. Zaten, insanların yaşadıklarına, dışarıdan önyargılı bir şekilde atıp tutmak bana göre değil.
Sonuçta ne yaşamış olursa olsun, öyle derin yaşamış ve bunu öyle içten dile getirmiş ki, yargılamak, eleştirmek ne haddimize....

<$24orum:

    <$B10 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger aydaylemiş…

    <$BSevgili Zeynep,bu hikayeyi bilmiyordum ve sayende öğrendiğime çok memnun oldum.Teşekkür ederim.Güzel günler seninle olsun.> <$B 

    <$B10 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger renklerylemiş…

    <$BBu hikayeyi ki doğru olduğunu düşünüyorum, daha önce okuduğumda çok etkilenmiştim. Aslında içim acımıştı. Hem karısı adına, hem Bedri Rahmi için, hem de o kadın için. Ama sanırım en çok eşinin acı çektiğini düşünüyorum, gerçekten acı bir durum. Düşünsene yanındaki adam, eşin, sevdiğin başka bir kadın için ağlıyor, hem de yıllar sonra. Aslında madem bunca aşk vardı eşinden ayrılıp onunla evlenmeliydi. Yıllar sonra eşini bu kadar acıtmasından daha doğru ove dürüst olurdu. Ayrıca kadın adına çocuğun hayatı kararmasın diye bazı şeylere katlanmak doğru değil, bir aldatmaca içinde yaşamak o çacuğa pek birşey vermez. Zaten artık insanlar bunun bilincinde, kimse çocuk için böyle birşeye katlanmıyor.> <$B 

    <$B10 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger Gamzeliylemiş…

    <$BÇok güzel bir şarkısıda vardı, hatırlıyorum...> <$B 

    <$B10 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger nillyylemiş…

    <$BZeynocum yazilarinla geri donmene cok sevindim. Ben buralarda olmadigimicin daha yeni gordum. Hosgeldin, iyi ki geldin.> <$B 

    <$B10 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger Dostylemiş…

    <$BYasam her zaman süprizlerle doludur.Askin sevginin ise sinirlari yoktur.Hele hele askin ne oldugunu tanimlamak en zorudur.En güzeli ise oldugu gibi kabul etmek en sagliklisi olabilir.Insan hic görmedigi,tanimadigi icinde yasattigi
    kisiye bile asik olmuyormu ? Onu yasami boyunca aramiyormu.
    Saygilar.> <$B 

    <$B10 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger Age35ylemiş…

    <$BEtkilndim bende hikayeden çok..Bu diZeleri ilk kez Fatih Kısaparmak sayesinde sevmişdim..> <$B 

    <$B11 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger Asortik Krepylemiş…

    <$Bbende Eren Eyüboğlu'nun resmi vardı ve bu yazıya çok yakışacak bir resimdi..Mailini göremedim..Yazarsan göndermek isterim..Ayrıca en az şiir yazılabilecek kadar güzel bir kadınmış diye biliyorum ama herşey güzellikle olmuyor işte..Yine de çocuğu için ailesini birarada tutmaya çalışan bir kadına saygı duyarım.Son zamanlarda bazen kadınların gereksiz biçimlerde en ufak bir olayda evlilikten vazgeçip ayrıldıklarını düşünüyorum..Çünkü işlerine öyle geliyor..Çok kötü alışkanlıkları olmadığı sürece her çocuğun babaya ihtiyacı vardır..> <$B 

    <$B11 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger KUGUUylemiş…

    <$BSiirin bu hikayesini hic bilmiyordum. Tskler ZEYNOcgm paylastigin icin.> <$B 

    <$B11 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger zeynoylemiş…

    <$B***Aydacım, seni yine burada görmek çok güzel:)...
    Şirri çok seviyor olmama rağmen hikayeyi ben de bilmiyordum, son paragrafta belirttiğim gibi bir hayalim yok olmuş gibi hissettim nedense, yine de şiire ve şaire duyduğum sevgi baki....

    ***Renklercim, inan bana o hüznü ben de hissettim içimde. Hepsi için ayrı ayrı, Eren Hanım, Bedri Rahmi, Mari Gerekmezyan ve oğul için...
    Eren hanım ın tercihine de yine saygı duydum ben, sadece keşke bunu çocuğa sonradan bile olsa söylemeseydi diye düşünüyorum...> <$B 

    <$B11 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger zeynoylemiş…

    <$B***Gamzelicim evet şarkısı da güzeldi, hele ben sözleri çok sevdiğim için apayrı hoşuma giderdi...

    ***Nillycim, dönmek sanki kaçınılmazdı benim için, yazmak kendimi iyi hissetiriyor çünkü, hele de sizler:))> <$B 

    <$B11 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger zeynoylemiş…

    <$B***Erdil Baba,ne güzel yazmışsınız yine:) Aşk sınır tanımıyor dediğiniz gibi....> <$B 

    <$B11 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger zeynoylemiş…

    <$B***Age35cim, Fatih Kısaparmak yorumuyla şiir daha çok tanındı haklısın, hem de güzel bir şekilde...
    Hikaye gerçekten etkileyici...

    ***Asortikcim, resmi merak ettim, mailimi yazıcam sana hemen..

    Eren Hanım ı ben de takdir ettim.Zor olana katlanmış, gerçekten çocuk için aile çok önemli, dayanılmayacak durumlarda ise zaten çocuk bile boşanmalarını istiyor anne ve babanın...> <$B 

    <$B11 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger zeynoylemiş…

    <$B***Kuguucum, ben etkilenince herkesle paylaşmak istedim, rica ederim:))> <$B 

    <$B11 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger b a v e rylemiş…

    <$Bve herkesler yine şaşırıyor.bu edebiyatçılar da, sanatçılar da var bir marjinallik diyorum ben.
    onlar da öyle varlar. hafızam beni yanıltmıyorsa, oğlu 6 haziran tarihinde intihar etmişti bedri rahmi'nin...> <$B 

    <$B12 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger sevilayylemiş…

    <$Bask iste, dur diyemiyorsun, bu hikayeyi ilk defa okudum, cok etkilendim. Ama bence en cok aci ceken esi erendi. Ne kadar aci verici birsey bu, erkegin baska bir kadin icin agliyor ve sen yaninda oturuyorsun, ALLAH kimsenin basina vermesin.> <$B 

    <$B13 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger Salincakta Iki Kisiylemiş…

    <$Bben hikayenin bu kismini duymustum ama kizdim yani:) cunku adam evliymis, ben biraz tersimdir bu gibi konularda:) Ask bile olmus olsa o e$ine haksizlik etmis..> <$B 

    <$B13 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger Suatylemiş…

    <$BBedri Rahmi'nin eşinin gösterdiği davranış etkileyici. Oğlunun geleceğini, yaşayacağı sıkıntıları gözönüne alması tadir edilecek cinsten. Fakat çok acı çektiği belli. Hikayede beni kadının o durumu etkiledi. Zaten kadınlar hiç unutmaz ki!!!> <$B 

    <$B13 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger Menapoz Ablaylemiş…

    <$Bben de bu şiiiri iyi biliyorum çünkü biraz kel alaka olacak ama karadut surubunu çok severim ve izmirde sürekli içtiğim bir yer vardır..dükkkanın sahibi de kocaman bi çerçeveyle asmıştı duvara bu şiiri..tam buz gibi karadutu mideye indirirken bir yandan da o şiiri okurdum;)> <$B 

    <$B14 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger zilsizzarife'nin yeriylemiş…

    <$BBu hikaye çok etkiledi beni:)> <$B 

    <$B15 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger Gamzeliylemiş…

    <$BSana iyi haftalar diliyorum...
    Sevgiler...> <$B 

    <$B16 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger suveydaylemiş…

    <$Bben bu hikayeyi ilk duyduğumda(bir sene oldu sanırım) şunu düşünmüştüm şimdi de aynı şeyi düşünüyorum.
    aşk işte deyip geçilecek kadar basit değil bazan herşey.
    vefa var, emek var, harcanan yıllar var, geçip gidilen yollar var, nihayetinde sevgi var.
    böyle yaşanması kötü.
    o evde yaşananları anlamak zordur ama oğlu hiçbişeymi anlamadı, bu şekilde hiç mi etkilenmedi?
    bir kaç güzel kelimeyle çok büyük eserler bırakılabilir ama ya eşinin sabır ve tahammül duygusuna yazılabilecek eser.kalem bile oynatılamaz.> <$B 

    <$B17 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger zeynoylemiş…

    <$B***Baver, sanatçılar konusunda öylediğinde haklısın galiba.Ama dediğin gibi onlar bu sayede üretkenler bence.Bir de oğlunun intihar ettiğini bilmiyordum, üzüldüm şimdi daha çok....

    ***Sevilaycım, aşk konusunda söylenecek ne çok söz var ama hiçbiri tam olarak anlatmaya yetmiyor sanırım. İçinde acının da olduğu bir duygu bu aynı zamanda. Eren Hanım kesinlikle çok acı çekmiştir, hiç kolay değil....

    ***Banucum, eşine çok acı çektirmiş olduğu için ben de üzüldüm ve kızdım kendimce ama yine de Eren hanım adına ne söyleyebiliriz ki, Sonuçta bizler de bir kadın olarak bu olayda Eren Eyüboğluna hak vermemek elden gelmiyor...> <$B 

    <$B17 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger zeynoylemiş…

    <$B***Suat, ne kadar doğru bir tespit, "Kadınlar asla unutmuyor"Eren Eyüboğlu da çok acı çekmiş kesinlikle...

    ***Menapoz abla, valla karadutçu işini biliyormuş, hikayeyi yazmakla iyi etmiş bence. Bu arada afiyet olsun, :))> <$B 

    <$B17 Ocak, 2007rihinde , <$BBlogger zeynoylemiş…

    <$B***Zilsizzarifenin yeri, inan bana ben de çok etkilendim, zaten bir kadın ve anne olarak etkilenmemek mümkün değil...

    ***Gamzelicim, canım kaç gündür yeni açabildim yoğunluktan bilgisayarı, teşekkür ederim canım sana da iyi haftalar diyeyim ben...

    ***Süveydacım, haklısın kesinlikle. Eren hanımın yaşadıkları tarifsiz bir acı. Kadın olup da bu acıyı yok saymak mümkün mü? Konu yine erkeklere gelecek ama doğruya doğru işte.> <$B 

    <$BYorum Gönder